Modulair ledscreen verovert de wereld

VEENENDAAL – Die dikke koelkasten van ledscreens irriteerden hem mateloos. Daarom ontwikkelde Marco Wienecke een eigen model. Mooi, strak, compact en zo gewild dat ze zelfs gebruikt worden bij de Formule 1 sport. Maar ook bij Opsporing Verzocht en op luchthavens. Met Led Screen Solutions verovert deze Veenendaalse ondernemer letterlijk de wereld.

In congreszalen, winkels en op straat. Waar je ook kijkt verschijnen ledscreens. Voor visuele ondersteuning of voor marketingdoeleinden. Dat verbaast de Veenendaalse ondernemer Marco Wienecke niks. Hij stond twintig jaar geleden met zijn neus vooraan toen de eerste ledscreens ontwikkeld werden. Hij zag ze snel ontwikkelen en sprong vervolgens op de boot. Nu profiteert hij van de enorme opmars die led aan het maken is. “Het is razendsnel gegaan”, vertelt Marco. “Waar we jaren geleden nog gebruikmaakten van dikke metalen ledscreens, zijn ze nu licht en compact. Een wereld van verschil.”

Daaraan leverde Marco zelf een bijdrage. “Ik vond de dikke metalen frames waarmee ledschermen werden gemaakt zo lelijk dat ik me er mateloos aan ergerde. Bovendien waren ze vanwege hun gewicht nauwelijks te verplaatsen. En dat is nogal eens nodig, bijvoorbeeld als de kwetsbare ledlampjes in de schermen vervangen moeten worden. Tijdens een concert, tv-show of voetbalwedstrijd is het dan een hele uitdaging om het screen te vervangen. Daarom ontwierp ik een modulair ledscreen, waarmee je gemakkelijk een deel vervangt of de omvang uitbreidt. Zo licht van gewicht dat iedereen het kan verplaatsen.”

Chinese handelsmarkt
De modulaire ledscreens werden in samenwerking met Chinese fabrikanten in China geproduceerd. Die samenwerking verliep niet zonder slag of stoot. “De Chinese business kan haast niet verder van de Nederlandse verschillen”, vervolgt Marco. “In Nederland is een product een vaste samenstelling van onderdelen die samen één geheel vormen. In China zijn ze daarin een stuk ‘flexibeler’ en denken ze in hun eigen voordeel. Als je niet letterlijk vertelt wat ze moeten doen geven ze hun eigen draai aan de situatie. En loop je het risico dat materialen en onderdelen anders zijn of zelfs ontbreken. Als je daar niet op let ga je al snel de mist in.” Zelf trapte Marco daar ook eens in. “Flightcases met ledscreens stonden in de haven op mij te wachten. Allemaal zonder wielen, want dat had ik er niet expliciet bij gezegd. Daardoor kon ik een vrachtwagen huren om de led screens op te halen. Een dure bestelling, maar dat overkomt mij nooit meer.”

Inmiddels weet Marco precies hoe je met China samenwerkt. Mede door de tijd en energie die hij stak in het opbouwen van een goede relatie. “Chinezen handelen aan tafel. Daarbuiten kun je prima met ze praten, maar zul je nooit een deal sluiten. Mijn vrouw is Chinees en weet als geen ander hoe je een traditionele Chinese maaltijd op tafel tovert. Als zakenrelaties langskomen nodigen we ze ook altijd bij ons thuis uit. Ik heb hun cultuur daardoor beter leren kennen en dat helpt in het zakendoen. Daarnaast moet je duidelijke grenzen aangeven en blijven controleren. De Chinezen met wie ik samenwerk weten dat ze niet met producten moeten sjoemelen. Maar ik ga ook gerust een paar keer per jaar naar de fabriek om te controleren of dat niet gebeurt. Dat voelt niet altijd goed, maar is wel nodig om te leveren wat ik beloof.”

Meer led in de winkelstraat
De modulaire ledscreens zijn zowel in Nederland als daarbuiten razendpopulair. De ledscreens worden dan ook voor steeds meer verschillende doeleinden ingezet. “De leds staan tegenwoordig zo dicht op elkaar dat je de tussenruimte op één meter afstand niet eens meer ziet. Het lijken net posters en dat biedt weer mooie kansen. Wij leverden bijvoorbeeld onlangs ledscreens af bij een Duitse televisiestudio. De producer werd vlak voor de uitzending boos, want hij had om ledscreens gevraagd in plaats van posters. Pas toen hij naast het scherm stond zag hij dat het een ledscreen was. Dat is natuurlijk leuk om te horen.”

Toekomst met meer led
De komende jaren verwacht de Veenendaalse ondernemer dat de markt voor ledscreens alleen maar groeit. Eén van de markten waar volgens Marco nog kansen liggen is de Europese retailmarkt. “Winkelcentra kunnen zoveel meer met ledscreens”, vervolgt hij. “Van een persoonlijke boodschap bij het betreden van een winkel tot een Amber Alert op alle schermen van de winkelstraat. Maakt het straatbeeld meteen een stuk innovatiever!”

Daarnaast zijn sommige ontwikkelingen ook nog niet te overzien. Marco en zijn team van Led Screen Solutions blijven daarom innoveren. “Leds komen dichter op elkaar te staan, screens worden transparant en dan hebben we het nog niet eens over hologrammen. Het gaat niet lang meer duren voordat we dat in ons dagelijks leven gaan zien. Als ondernemer, maar ook als consument.”

LED Screen Solutions 4

Geplaatst op: 28-11-2018

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Veenendaal

Business in Veenendaal is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Veenendaal.