Tefal en Veenendaal al 50 jaar verbonden

Hij begon als trainee. Nu is hij algemeen directeur van het Veenendaalse bedrijf waar Nederlands bekendste pan vandaan komt. Business in Veenendaal interviewde Rob van Poppelen, de man achter het succes van Tefal en Krups in Nederland.

Op het hoofdkantoor aan De Schutterij in Veenendaal is het bepaald geen saaie boel. We treffen Rob aan de eettafel in een sprankelende showroom waar alle producten van de Groupe SEB trots staan uitgestald. De geur in het complex verraadt dat er pas nog uitgebreid gekookt is.
Rob van Poppelen: ”Bij Tefal geven we regelmatig training over onze producten, de afgelopen dagen hadden we de verkoopteams van de Media Markt vestigingen over de vloer voor diverse workshops. Het werkt natuurlijk het beste als je proeft wat je allemaal met onze producten kan bereiden. De afgelopen dagen heeft hier een kok gestaan om allerlei lekkere hapjes te maken. Dat ruik je nog de hele dag!”

Tefal is van oorsprong Frans. Hoe is het in Veenendaal terecht gekomen?
“Tefal is onderdeel van Groupe SEB wat van oorsprong een Frans bedrijf is. Vijftig jaar geleden begon de heer Marchant met de verkoop van tenten in Rhenen. Deze importeerde hij vanuit een fabriek in Frankrijk die toevallig naast de Tefal fabriek stond. Op een gegeven moment was zijn onderneming zo succesvol dat hij ook eens wat pannen uit Frankrijk meenam. Dit waren de welbekende Tefal pannen. Deze werden in Nederland al zo snel succesvol dat de ondernemer samen met de Tefal fabriek besloot een apart verkooppunt in Nederland te zetten. Daarmee legde zij de basis voor het verkoopkantoor wat wij vandaag de dag zijn. Natuurlijk zijn we inmiddels uitgebreid met vele andere merken, maar in Nederland blijft Tefal de grootste.”

Hoe ben jij zelf bij Groupe SEB terecht gekomen?
“Tweeëntwintig jaar geleden was ik net afgestudeerd en op zoek naar werk. Groupe SEB bood op dat moment traineeships aan. Nieuwsgierig als ik was heb ik die kans met beide handen aangegrepen. Een beslissing waar ik tot op de dag van vandaag erg blij mee ben. Ik begon mijn traineeship als vertegenwoordiger. Ik ging langs bij klanten en leerde langzaam mijn weg kennen binnen het salesvak. Het leuke aan dat traineeship waren de afwisselende werkzaamheden. Het ene moment reed ik in een driedelig pak naar een grote klant en het volgende moment stond ik in het magazijn kerstbestellingen te vewerken. Vanaf dag één heb ik de ruimte gekregen om mee te denken binnen alle disciplines binnen het bedrijf en daarmee het bedrijf toekomstig bestendig te houden. Ik leerde daardoor al snel veel over het bedrijf en de producten. En rolde zo door naar verschillende posities tot ik in 2007 werd benoemd tot algemeen directeur.”

Waar liggen jouw verantwoordelijkheden als algemeen directeur?
“Als algemeen directeur ben ik eindverantwoordelijk voor de marketing en sales van onze merken in Nederland. Dat ik zelf op verschillende functies binnen Groupe SEB heb gezeten helpt mij om beter in te spelen op mijn collega’s. Ik weet immers voor welke uitdagingen ze staan of tegen welke valkuilen ze aanlopen. De leidende rol nemen om samen tot een goed resultaat te komen maakt mijn werk enorm uitdagend. Ik vergelijk de hiërarchie binnen onze organisatie dan ook altijd met een voetbalteam. In elk voetbalteam zit een aanvoerder die niet per definitie ook de beste voetballer is. Het is alleen de persoon die de grote lijnen ziet, de leiding neemt en het team aanstuurt. Zo zie ik mijzelf ook. Ik ben de aanvoerder van dit team, maar niet per se de beste voetballer.”

Is de markt voor het populaire merk Tefal in de afgelopen jaren erg veranderd?
“De markt beweegt zoveel dat de hele manier van business is veranderd. We gingen van veel zelfstandige winkeliers en veel regionale ketens zoals Scheer & Foppen en de Harense Smid naar een retailomgeving waar nog maar een paar landelijke ketens zijn zoals Mediamarkt, BCC en Blokker, een aantal goede zelfstandige winkeliers en Pure Players Online als BOL, Coolblue. En niet alleen de kanalen, maar ook de manier van verkopen is totaal anders. In plaats van functioneel ligt de focus nu op emotioneel. Je koopt geen koekenpan, maar een hulpmiddel om een heerlijk gerecht voor vrienden of familie te bereiden. Daar zit een groot verschil in. Dat betekent voor ons dat wij de marketing veel meer richten op goede productfoto’s, video’s waarin de producten worden gebruikt en het slim gebruikmaken van reviews. De consument draagt een kroon. Nu meer dan ooit!”

Hoe speelt Tefal in op trends als digitalisering en robotisering?
“In de nabije toekomst zien we de focus van functioneel naar emotioneel alweer verschuiven. Het gaat straks om toegevoegde waarde. Tefal is een merk van huishoudelijke producten. Over het algemeen zien de meeste mensen het huishouden als een noodzakelijk kwaad. De toegevoegde waarde van Tefal zit hem in het ontzorgen van de consument in huishoudelijke taken. Met gebruik van the internet of things zijn er ook al interessante keukenmachines in de maak waarbij consumenten niks meer hoeven te doen. Alles wordt aangestuurd via een app. Van de baktemperatuur tot een melding wanneer het eten klaar is. Het duurt niet lang meer en dan hoeven consumenten het eten niet meer voor te bereiden.”

Hoe ziet jouw toekomst bij Groupe SEB er uit?
“Ik ben enorm trots op onze merken en op wat we hebben bereikt in de afgelopen 50 jaar. Groupe SEB is internationaal een echte multinational, maar in Nederland zijn we qua sfeer en werkwijze een uit zijn jasje gegroeid familiebedrijf. Zolang ik uitgedaagd word is het voor mij goed. Ik haal nu veel energie uit de samenwerking met het team. Elkaar inspireren om vooruitgang te boeken. Wij zeggen hier ook altijd dat je nooit de deksel op de pan moet doen. Dat betekent dat iedereen de ruimte moet krijgen en voelen om te zeggen wat hij of zij denkt. Daar hoort het maken van fouten ook bij, dat is juist goed. Je móet fouten maken om vooruit te komen. Ik zie er dan ook naar uit om de komende jaren samen met het team het ijzersterke merk Tefal overeind te houden en groei mogelijkheden te ontdekken voor de andere merken zoals het recent overgenomen WMF, de absolute nummer 1 op de Duitse markt. Zolang iedereen met passie blijft werken binnen dit bedrijf komt dat goed. Passie is ten slotte de sleutel tot succes.”

tefal.nl

Geplaatst op: 30-10-2017

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Veenendaal

Business in Veenendaal is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Veenendaal.