Voorkom aftrekuitsluiting kosten deelneming

‘Eén bv is geen bv’, zo luidt het fiscale gezegde. Logisch, want de structuur van een holding die ten minste 5% van de aandelen houdt in een werkmaatschappij biedt vele fiscale voordelen. Een van de belangrijkste voordelen is de zogeheten deelnemingsvrijstelling.

De deelnemingsvrijstelling voorkomt dat de winst van de werkmaatschappij tweemaal wordt belast. Zonder vrijstelling betaalt de werkmaatschappij belasting over de zelfgemaakte winst terwijl de holding als aandeelhouder van de werkmaatschappij op haar beurt belasting betaalt over de waardestijging van de aandelen, de ontvangen dividenduitkeringen of de verkoopwinst. Dit terwijl al deze voordelen zijn terug te voeren op de winst van de werkmaatschappij. Door toepassing van de deelnemingsvrijstelling geniet de holding deze voordelen belastingvrij. Ook de aan- en verkoopkosten van de aandelen in de werkmaatschappij vallen onder deze vrijstelling en zijn derhalve niet aftrekbaar.
Tot de aan- en verkoopkosten behoren onder andere zoekkosten, bemiddelingskosten, provisies en adviseurskosten. Ook interne kosten, zoals salariskosten van medewerkers die zich met de aan- en verkoop bezighouden, vallen onder de aftrekuitsluiting. Vraag is vanaf welk tijdstip er sprake is van niet-aftrekbare aan- of verkoopkosten. Is dat het tijdstip waarop de aan- of verkoop voldoende concreet is geworden of gaat het zover dat alle kosten die worden gemaakt na het besluit tot het aangaan van de transactie al hieronder vallen? En maakt het nog verschil of de transactie uiteindelijk doorgaat of niet?

De rechtspraak onderscheidt twee fasen. In de voorfase hebben de kosten nog geen of onvoldoende verband met de aan- of verkoop van de deelneming. De kosten zijn daarom wél aftrekbaar van de winst. In de tweede fase is het verband wel voldoende groot en zijn de kosten niet aftrekbaar. Het omslagpunt tussen de fasen is volgens de rechtbank het tijdstip waarop er een redelijke kans bestaat tot het aangaan van de transactie en het noodzakelijkerwijs maken van de kosten.
Op basis van deze uitspraken is het verstandig om zoveel mogelijk kosten vroeg in het verkooptraject te maken. Laat bijvoorbeeld eerst waarderingsrapporten opmaken en mogelijke scenario’s uitwerken inclusief fiscale gevolgen. Ook is het raadzaam om te onderzoeken of de werkmaatschappij zelf niet een deel van de kosten zou moeten dragen.

Wees kritisch, maak op het juiste moment de kosten, want dit kan u voordelen geven.

Mr. D. (Dennis) van der Veer RB
Sr. Belastingadviseur
E dvdveer@schuiteman.com
T 0342 47 34 44

schuiteman.com

Geplaatst op: 29-10-2017

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Veenendaal

Business in Veenendaal is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Veenendaal.