‘Veel MKB-bedrijven lopen onnodig risico’

VEENENDAAL – Er is een groeiend aantal MKB-bedrijven dat onnodig risico’s loopt, te hoge premies betaalt en fors inlevert op service als gevolg van overnames in verzekeringsland.

Dat zegt Ben Koelewijn van CMC Assurantie & Advies. “In verzekeringsland is de regelgeving toegenomen, waardoor kleinere kantoren het niet langer meer konden bijbenen. Die kleinere kantoren zijn overgenomen door landelijke assurantiekantoren, waarbij hun klanten dus ook automatisch verkocht zijn. Die zijn hiermee eigenlijk aan de goden overgeleverd”, aldus Koelewijn. “Want de grote assurantiekantoren hebben een verdienmodel dat bepaald niet op service is gericht.”

Zorgelijk
Een zorgelijke ontwikkeling, aldus Koelewijn die vijf jaar geleden samen met Rien Bouman CMC Assurantie & Advies overnam (één van de labels van de CMC Groep). “Het probleem doet zich op meerdere plekken voor, ook in de regio Veenendaal en Ede. We zien dat er voor veel ondernemers een wereld te winnen is.” CMC is een groeiend advieskantoor dat zich met name richt op regionale MKB-bedrijven, maar ook landelijk grootzakelijke bedrijven in de portefeuille heeft. “Onze kracht zit in de onafhankelijke dienstverlening en persoonlijk contact, iets wat bij landelijke spelers vaak ontbreekt. Een leuk voorbeeld: recent besloot een grote verzekeraar de premie te verhogen op autoverzekeringen. Onze mensen gaan daar pro actief mee aan de slag en zorgen dat onze klanten een voorstel krijgen om over te sluiten naar een andere speler.”

Aandacht
Er zijn veel ondernemers die niet de juiste aandacht krijgen van hun tussenpersoon, geeft Koelewijn aan. “Overnames door landelijke spelers vormen niet het enige probleem. Wat je ook veel ziet is dat tussenpersonen óók particuliere verzekeringen doen en óók hypotheken. Dat terwijl het onmogelijk is om op al die gebieden expert te zijn. CMC richt zich sec op de zakelijke markt en haar ondernemers/werknemers in privé, waardoor deze bij CMC beter af zijn. ”

Complexe risico’s
“Je als bedrijf goed verzekeren betekent vaak ook dat je je voor bepaalde dingen níet verzekert. Als er een voorraad van een paar duizend euro in vlammen opgaat is dat heel vervelend, maar zal dit vaak niet het einde van je bedrijf betekenen. Waarom zou je daar dan al die premie tegenaan gooien? Daarnaast zien we dat ondernemers vaak wel tegen de standaardrisico’s zijn verzekerd, maar dat er over de vaak wat meer complexe risico’s nooit gesproken is. Wij kunnen en willen daar graag het verschil in maken.”
Jong bedrijf
Koelewijn (32) en Bouman (33) mogen zich nog scharen onder de jonge ondernemers. In de afgelopen vijf jaar wisten zij het bedrijf flink te laten groeien. “Inmiddels werken we met dertig collega’s. Die groei is geen doel op zich, maar noodzakelijk om de dienstverlening op het niveau te houden waar wij hem willen hebben. Dat we een jong bedrijf zijn is voor veel bedrijven aantrekkelijk. Over het algemeen is deze branche vrij ingeslapen en bovendien belast met veel (woekerpolis)ellende die de branche in het verleden zelf veroorzaakt heeft. Van die dynamiek hebben wij geen last en dat schept vertrouwen bij ondernemers. We zijn een jonge en frisse club en we zijn van plan om dat nog heel lang te blijven.’’

www.cmcassurantie.nl

Geplaatst op: 05-03-2018

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Veenendaal

Business in Veenendaal is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Veenendaal.