MKBTR: Waarom het mkb in Veenendaal nog niet fit genoeg is

VEENENDAAL – Als je 175 euro per uur vraagt, is het toch niet gek dat ondernemers de accountant het liefst zo ver mogelijk buiten de deur houden? Was getekend. Dirk-Jan de Jeu. Zijn MKBTR uit Veenendaal ziet elk jaar het klantenbestand verdubbelen dankzij een aanpak die geïnspireerd is door IKEA, CoolBlue en Elon Musk.

Eind 2016 vestigde het bedrijf zich in Veenendaal met een simpele missie. “Ondernemers helpen hun doelen te realiseren. Wat die doelen ook zijn. De een worstelt met zijn strategie, de ander wil weten hoe hij faalkosten kan terugdringen of zijn personeel kan motiveren. En wat we ook vaak zien is dat ondernemers vol ideeën zitten, maar niet weten hoe ze een nieuw product of dienst kunnen vertalen in een businessmodel.”

Klinkt niet als typisch accountancywerk? “Klopt”, zegt De Jeu, van oorsprong zelf opgeleid tot registeraccountant aan Nijenrode. “MKBTR is een nieuw en totaal ander concept. Wij doen veel meer. Ja, die jaarrekening kunnen we ook maken. En onze belastingadviseurs kennen de fiscale trucjes. Maar dat is de kers op de taart. Niet de slagroom, laat staan de taart zelf.”

Elk jaar een scan
Het is De Jeu in optima forma. Snel, scherp, geen blad voor de mond. Ondernemers wijzen op de aandachtspunten van hun financiële resultaten? “Soms moet dat. Maar de meeste ondernemers worden daar net als ik niet enthousiast van. Een ondernemer is toch geen ondernemer geworden om te sleutelen aan de kostenkant? Ik kijk veel liever samen met ondernemers hoe ze kunnen zorgen dat er meer binnenkomt en de marge toeneemt!”

Dat gebeurt door een team dat om een ondernemer heen staat. Een bedrijfskundige denkt mee over de wensen en doelen, daarna nemen specialisten het over. Experts in bijvoorbeeld procesmanagement, lean werken, cultuurverandering of het motiveren van medewerkers. En af en toe ook een accountant, die met zijn specifieke expertise naar de doelen kijkt. “Dat doen we niet eenmalig of als project. Elk jaar kijken we in het vierde kwartaal opnieuw naar hoe een bedrijf ervoor staat, waar de kansen liggen en welke doelen een ondernemer wil stellen.”

Failliet business model
De Jeu is niet bang om de knuppel in het hoenderhok te gooien. Het traditionele bussinesmodel van de meeste accountantskantoren is in zijn ogen failliet. “Veel accountants die partner zijn, hebben een vermogen neergeteld voor goodwill toen ze partner werden. Dat moeten ze terugverdienen en dat lukt niet als je alleen jaarrekeningen maakt. Daarom wil iedereen adviseren. Maar als je 175 euro per uur of meer vraagt, dan is het toch niet gek dat zzp’ers en mkb’ers je liever niet op de koffie hebben? Daar moet je als schilder vier uur voor werken!”

Daar komt bij dat de accountant volgens De Jeu per definitie niet de meest geschikte professional is om mkb’ers te adviseren. “Begrijp me goed, ik wil niet iedere accountant over een kam scheren. Er zijn accountants die goed kunnen adviseren. Maar in de meeste gevallen is een accountant echt een specialist. Geen schaap met vijf poten die ook kan meedenken over de bedrijfsstrategie, marketing, procesoptimalisatie en het motiveren van personeel. Dat moet je overlaten aan mensen die daar weer heel goed in zijn. Wij bieden de combinatie van al die disciplines – ook de accountant die absoluut zijn rol en waarde heeft – onder één dak en houden die diensten toegankelijk en betaalbaar. Dat werkt. Ondernemers komen zelf naar ons toe met de vraag of we ze willen adviseren!”

Experience Center
De Edenaar heeft de cijfers aan zijn zijde. De Jeu begon in 2013 met 7 klanten. Eind 2016 waren dat er 130. En nu staat de teller al boven de 300. Waar haalt de Edenaar zijn inspiratie voor zijn aanpak vandaan? “IKEA is een groot voorbeeld. IKEA heeft design toegankelijk gemaakt. Je kunt er alles vinden om je huis in te richten. Het is eenvoudig, eerlijk en betaalbaar en het verhaal klopt. Ook CoolBlue inspireert. Zij maken niets, schuiven alleen met dozen. Toch wil iedereen er werken en zijn klanten lyrisch. Dat is knap.”

En dan is er nog Elon Musk, de man achter Tesla die hardop droomt van reizen naar Mars. “Hij zet een droombeeld neer waar we allemaal naar verlangen, maar niet voor mogelijk houden. Een space shuttle met honderd stoelen, idioot. Tot Musk hem tussen de vliegtuigen tekent. Is het haalbaar? We weten het niet, maar het zet wel een enorme innovatieve beweging in gang. Dat is belangrijk. Want in zo’n beweging ontdek je vaak dingen die misschien niets met je missie te maken hebben en waar je niet naar op zoek was, maar die ongelofelijk groot en gaaf zijn.”
Niet dat hij zich wil spiegelen aan Musk. Maar in Veenendaal wil De Jeu op eigen, bescheiden schaal zelf zo’n beweging op gang brengen. Daarvoor heeft hij een experience center voor ogen. Een Google-achtige plek waar ondernemers naar toe komen om inspiratie en nieuwe dromen op te doen. “Ze zeggen weleens dat accountants zo graag naar klanten gaan, omdat op hun eigen kantoor niets te beleven valt”, lacht De Jeu. “Ik wil bereiken dat iedereen straks zegt: zullen we bij jou afspreken?”

mkbtr.nl

Geplaatst op: 29-10-2017

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Veenendaal

Business in Veenendaal is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Veenendaal.