‘Dit is een prijs met meer effecten’

Het jaarlijkse Business Event Veenendaal staat voor de deur. Op maandag 20 november wordt in de Basiliek bekendgemaakt wie de ondernemers zijn die met een award naar huis gaan. Hoe verging het de winnaars van 2016? En worden de genomineerden al een beetje zenuwachtig?

Henk van der Weijden is eigenaar van JEDE koffie. ‘Uw pauze is ons beroep!’ is de slogan op de website, waaronder pontificaal ‘Winnaar Publieksprijs 2016’ in beeld komt. Hij is erg druk met de naamsverandering van zijn bedrijf naar Crossbow Coffee, maar wil graag vertellen hoeveel impact de prijs op zijn onderneming had.

“Ik was er heel erg blij mee, want ik stond op het podium met niet de minste ondernemers, zoals de Vallei Auto Groep, Flitsmeister en Ginaf. En dan zitten er toch een paar honderd ondernemers in de zaal. Ik was pas anderhalf jaar voor mezelf bezig en dacht: het zou toch heel wat zijn als ze mij gaan kiezen. Toen won ik de publieksprijs en dat was echt geweldig. Ik stond met de handen in de lucht!”
Van der Weijden geeft aan dat de prijs hem veel heeft gebracht. Maanden erna ontving hij nog felicitaties. “Dat is heel erg leuk. Het is waardering voor wat je hebt gedaan. En tot op de dag van vandaag krijgen we nog aanvragen en deals binnen naar aanleiding van dat event. Ook ondernemers die in de zaal zaten, kloppen bij ons aan en zijn op zoek naar een nieuwe koffieleverancier. Dus ik ben echt heel blij dat ik eraan mee heb gedaan. Het werpt tot op de dag van vandaag nog vruchten af. Dit jaar zit ik zeker in de zaal!”

Hillstar heeft mooie groei meegemaakt
Klaas Mollema en Thomas van Buren van Hillstar BV wonnen vorig jaar de ICT award. “We bestaan nu vijf jaar en waren best verrast”, reageert Mollema. “Hillstar heeft een mooie groei doorgemaakt. Een reden dat we voorgedragen werden, was dat we binnen de ICT-Valley en ICT-Campus actief zijn, terwijl we onze expertise verlenen aan de Christelijke Hogeschool Ede (CHE). We zijn een hip, jong, snel en gepassioneerd bedrijf. Onze klanten zien heel snel resultaat.”
Mollema vond het erg leuk dat Hillstar de prijs in de wacht sleepte. “De juryvoorzitter komt op locatie kijken en je onderneming wordt financieel getoetst. Ze willen wel dat je een gezond bedrijf hebt en ambitie hebt. We moesten ook een pitch uitvoeren.”
De directeur was erg blij met de prijs, ook al zitten de klanten in het hele land. “Onze medewerkers komen vooral uit de regio en zij krijgen schouderklopjes van mensen uit hun eigen omgeving. Dus het straalt enerzijds af op ons bedrijf, maar zeker ook op de medewerkers. Bovendien kon ik nieuwe initiatieven ontplooien met lokale bedrijven. De zichtbaarheid met die prijs heeft zich terugbetaald. Het had meer dan één effect.” Mollema zal dit jaar de ICT-prijs overhandigen aan de winnaar.

Flitsmeister
Flitsmeister is het bedrijf dat vorig jaar won in de categorie jonge ondernemers. “We werden opgehaald met een mooie auto en de rode loper werd uitgelegd. Dat was behoorlijk chique, overweldigend en gaaf om mee te maken. Boven verwachting eigenlijk”, reageert Sjoerd Perfors, die de onderneming leidt met Jorn de Vries en Rick Waalders.
Hij memoreert aan de prettige pitch bij de jury, waarbij hij geen onderlinge strijd ervoer met de andere genomineerden. Personeelsleden merkten naderhand vooral lokaal veel reacties. “Je krijgt ineens overal veel meer erkenning. Dat vond ik het mooiste. Verder is ons bedrijf vooral (inter)nationaal gericht. Wel kregen we aanspraak van andere Veenendaalse bedrijven.”
Flitsmeister levert een app op je mobiele telefoon die in 2009 begon met het traceren van flitspalen, maar die intussen uitgroeide tot ‘de vriend voor onderweg’, met waarschuwingen voor gevaarlijke situaties, files en routeplanners. Perfors zal het event met veel genoegen weer bezoeken.

Jongste ondernemers
Thomas Lijten hoopt in 2017 aan het langste eind te trekken in die categorie van jonge ondernemers. Hij is pas negentien jaar en draait al twee seizoenen met veel succes zijn IJssalon Daisy’s. De jonge ondernemer leerde het vak van de stichter van de bekende ijssalon Bernardo’s in zijn woonplaats Ede.
Lijten ziet de lol wel in van zijn nominatie, want eerder werd hij al gebombardeerd tot ‘Young creator of 2017’ (Amazon.com) en zat hij dit jaar ook bij de ‘Honderd meest veelbelovende jongeren van Nederland’. Maar voor Lijten is het elke dag “een wedstrijd met zijn klanten” die hij wil overtuigen van zijn produkt, maar voor wie hij er vooral wil zijn. “Hoe ga je met je klanten om? Ik wil een leuke band creëren, want mensen willen gezien worden. Ze komen zelfs met je problemen bij je.”
Thomas kreeg al veel positieve reacties op zijn nominatie. Hij vindt het toch wel heel bijzonder dat hij naar het Business Event toe gaat. “Ik laat me verrassen!”

Tineke en Wilco Hardeman runnen samen de Eekhoeve. Deze naam staat voor een theehuis, landwinkel, zorgboerderij, kadopakketten en ambachtelijke produkten. De Eekhoeve is dit jaar genomineerd in de categorie MKB/detailhandel. “We waren wel een beetje beduusd. Je hoopt op een nominatie, maar er zijn veel goede ondernemers in Veenendaal. Dus hadden we het niet echt verwacht.”
De diversiteit is groot binnen de Eekhoeve. “Het lastige van ons bedrijf is dat je aan de ene kant nadenkt hoe je brood op de plank krijgt, terwijl je aan de andere kant goede zorg wilt leveren waar non-profit centraal staat. Dat is een beetje tegenstrijdig en dat maakt ondernemen soms lastig.”
Hardeman kreeg via social media al veel reacties op de nominatie. “Mensen zijn heel blij en we kregen al veel felicitaties. De nominatie is ook al veel waard. Zeker weten.”

Rabo Publieksprijs
De Rabobank is al dertien jaar hoofdsponsor van het event. “We willen in de regio onze waardering aan de ondernemers laten blijken”, zegt Kees de Bruin. “Het zijn toch bedrijven die laten zien wat er in de Food Valley allemaal mogelijk is. Tegelijk biedt het evenement een geweldig platform om elkaar te ontmoeten en te netwerken. Op deze manier kun je dat faciliteren. Er komen toch vierhonderd ondernemers, dus leeft het enorm. Daarom werken we daar graag aan mee.”
De Bruin vindt het ook een middel om te laten zien dat de Rabobank in de regio de zakenbank is. Hij merkt dat dit nog steeds gewaardeerd wordt. “Dat hoor je als de genomineerden hier zijn voor de intake met de jury. Je biedt tenslotte een platform voor de ondernemers, zodat ze kunnen laten zien wat ze allemaal in huis hebben.”
Sinds drie jaar heeft de Rabobank de publieksprijs in het leven geroepen. “In het verleden hanteerden we een categorie, zoals starters of groot zakelijk, maar we vonden het wel mooi als alle kandidaten meedingen naar die prijs en dat het publiek bepaalt wie de ondernemer van het jaar is. Degene die het meest aansprekend, spraakmakend en origineel is.”
De winnaar krijgt een award van kristal. “Het is echt een eyecatcher, voor een plek op je bureau. Deze bokaal wijst naar boven en heeft iets toonaangevends.”

businesseventveenendaal.nl

Geplaatst op: 29-10-2017

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Veenendaal

Business in Veenendaal is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Veenendaal.