‘Groepsgevoel is het mooiste wat je kan bereiken’

“Kostenverlaging en ontzorging: daarmee trek je de aandacht van ondernemers. Zodra we dit op de rails kregen, reageerden de meeste ondernemers positief over de reclamebelasting.” Vertrekkend parkmanager Geurt Valkenburg herinnert zich haarscherp het rumoer dat in 2008 ontstond toen bij ondernemers het aanslagbiljet reclamebelasting op de mat viel. De slechte communicatie deed de ondernemers steigeren: “Er waren er bij die een rechtszaak aanspanden tegen de gemeente.”

Nu, 10 jaar later, heeft 78 procent van de ondernemers die reclamebelasting betalen, zich aangesloten bij de Coöperatieve Vereniging van hun bedrijventerrein. Valkenburg: “Dat is ook niet gek, als je kijkt wat alleen al de collectieve beveiliging van de bedrijventerreinen heeft opgeleverd: een scherpe daling van de inbraken én kortingen op de verzekeringspremies. Een schoolvoorbeeld van de kracht van het collectief.”

Ondernemers betalen en bepalen
Niet alleen is hij een geboren en getogen Veenendaler: hij spreekt ook de taal van de ondernemers. “Ze willen best betalen, als het ook voordelen oplevert. Om (vrijwel) alle ondernemers te laten meebetalen aan collectieve voorzieningen, is gekozen voor reclamebelasting. Ieder bedrijventerrein heeft een Coöperatieve Vereniging met een eigen bestuur, dat kan beschikken over de opbrengst uit de reclamebelasting. Per bedrijventerrein bepalen de ondernemers dus zelf wat er met hun geld gebeurt.” Dat was in het begin niet duidelijk: veel ondernemers op de bedrijventerreinen dachten dat ze gingen meebetalen aan voorzieningen in het winkelcentrum bijvoorbeeld. Dat is nooit aan de orde geweest, benadrukt de parkmanager. Waar hij de kans kreeg, legde hij in persoonlijke gesprekken met diverse ondernemers uit hoe het wél zat. Dat hielp: brieven naar de advocaat werden verscheurd en ondernemers stapten op zijn verzoek in de besturen van de Coöperatieve Verenigingen. Dat was vooral een kwestie van vertrouwen. ‘Oké Geurt, als jij het zegt…’ kreeg hij vaak te horen.

Groot draagvlak
Slechts 22 procent van de ondernemers die reclamebelasting betalen, heeft zich nog niet actief aangesloten bij hun Coöperatieve Vereniging: “Dat is omdat ze meestal niet op de hoogte zijn van het bestaan van een Coöperatieve Vereniging op hun bedrijventerrein en zich niet bewust zijn van de voordelen die dit met zich meebrengt. Toch voorzie ik daar nog wel groei.” Waar mogelijk zal hij zelf hierop de komende maanden nog actie ondernemen en anders ligt hier een mooie taak voor zijn opvolger. “Maar het draagvlak is duidelijk aanwezig en dat hebben we met z’n allen bereikt.”

Inkoopvoordeel
Geurt zou Geurt niet zijn als hij niet op zoek ging naar inkoopvoordeel namens het grote collectief. Zo wist hij kortingen te realiseren voor maatwerkbeveiliging, brandblusmiddelen, AED’s, de haal- en brengservice van de post en de BHV-cursussen. Ook zijn eigen functie wordt bekostigd uit het ondernemersfonds: “Ik krijg dagelijks telefoon en mail van ondernemers met specifieke vragen, meestal over zaken die te maken hebben met de gemeente, zoals vergunningen en dergelijke. Ik kan niet altijd alles oplossen, maar waar mogelijk ga ik er achteraan. Ik merk ook dat ik binnen het gemeentehuis veel vertrouwen heb opgebouwd, waardoor we meestal heel constructief samenwerken.”

Samenwerking
Sinds dit jaar zijn BKV en de Coöperatieve Verenigingen van de bedrijventerreinen samengegaan in de Bedrijvenkring Ondernemend Veenendaal (BOV). Valkenburg is blij dat dit soepel verlopen is. In de tijd dat hij nog actief was als operationeel directeur bij de Ritmeester-sigaren, maar ook in zijn diverse bestuurs- en commissiefuncties bij de BKV en nu de BOV werkte hij altijd volgens zijn eigen credo: ‘Samenwerking levert altijd meer op!’ “Ik vond en vind het groepsgevoel het mooiste wat je kunt bereiken. Want je hebt elkaar hoe dan ook nodig.”

De toekomst
Ondanks de gedrevenheid die duidelijk doorklinkt, stopt Geurt per 1 juli 2018 als parkmanager. Waarom? “Net zoals we bezig zijn met bestuurlijke verjonging binnen de BOV, is het ook voor mijn functie tijd voor vernieuwing. Ik wil graag wat meer vrijwilligerswerk gaan doen en me zo inzetten voor mensen die het minder goed hebben. Dat biedt me meteen de vrijheid om vaker privé leuke dingen te ondernemen. Ik kijk terug op een prachtige periode, waarin we heel veel bereikt hebben. En ook al zit het niet in onze aard: daar mogen we als Veenendaal beslist trots op zijn.”

Op vrijdag 6 juli neemt Geurt Valkenburg afscheid tijdens een themabijeenkomst van de BOV in Van der Valk hotel Veenendaal. De uitnodiging wordt t.z.t. verzonden vanuit BOVeenendaal.nl

Geplaatst op: 05-03-2018

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Veenendaal

Business in Veenendaal is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Veenendaal.